zondag, juli 11, 2004

Jeunesse dorée

Het is waarlijk geen weer om verkenningstochten te maken in de omgeving. Regent het ook zo in de rest van Nederland? De avonden zijn hier nochtans prachtig en dat is maar goed ook, want het is "durstfeest" op het dorp. Op de wei naast het jeugdhonk staat een amalgaam van attracties zoals Jopkes en Jopkes Kop van Jut, een heuse zweefmolen, een ambulante frituur, een "poepdeus" en, waar het natuurlijk allemaal om te doen is, een feesttent.
Een feesttent met biertap, een podium vol met rotzooi, een schoolbord met het programma (De sterkste man van Kantens gaat niet door wegens gebrek aan belangstelling, in plaats daarvan is er een darttoernooi).
Als ik de tent binnenstap zit er alleen wat Kantense jeugd op de houten banken.
- Dag mevrouw, zeggen ze nepvriendelijk.
- Hallo, zeg ik nepvriendelijk terug.
- Goh, wat een aardige mevrouw, zeggen ze tegen elkaar.
Daarmee had ik genoeg sfeer geproefd.
De avond was er niet minder mooi om.

1 opmerking:

Anoniem zei

Als je uit zo'n dorp 'weg' komt is er nog de dimensie van de oud-klasgenoten die nooit weg zijn gegaan. Zij lopen de tweede dag met een kater en een rijtje kinderen achter zich aan het terrein op om mee te doen aan dezelfde spelletjes als 20 jaar geleden. Dorpsjaren blijken ook erg te tekenen. Verlopen koppen, slecht onderhouden lijfen. Ik kan er weer een jaar tegen, het gaat best goed met mij.