donderdag, augustus 07, 2008

Normale mensen

Topsporters zijn niet zo maar mensen. Daar weet ik zelf alles van. Ik ben dan wel nooit topsporter geweest, maar ooit was ik wel behoorlijk fit en toen dacht ik: hé, ik heb een goddelijk lichaam, ik kan uren rennen, ik voel me beter dan anderen, kun je nagaan als ik topsporter was. Ik zou onaantastbaar zijn, grenzeloos arrogant, gefocust tot in het obsessieve.
Zojuist raap ik de nieuwste NRC van de mat. Kijk eens naar het tijdstip van deze post... Nog geen half vijf! De bezorging hier is uitstekend, kan niet anders zeggen. Laatst reed mijn bezorger zo maar mijn huis voorbij zonder een krant in de brievenbus te doen. Toen was het ook nog maar half vijf. Ik dacht natuurlijk: dat gaat fout, hij is me vergeten. Ik belde de bezorgdienst, zodat zij die bezorger even konden bellen dat hij nog even langs moest rijden. Hij kon niet ver zijn immers. Maar de mevrouw zei: De krant wordt dagelijks vóór zevenen bezorgd, voor dat tijdstip kunnen wij geen klacht aannemen. En ik zei: maar dit is geen klacht en waarom moet ik zo lang wachten als ik nu al weet dat het fout gaat. Kunnen jullie die jongen niet even bellen? Nee, dat kon niet. Ik kon pas later op de avond een klacht indienen en dan zou de krant de volgende dag vóór twaalven bezorgd worden, de kosten zouden van het loon van de bezorger worden afgetrokken en hij zou een officiële waarschuwing krijgen. Laatmaar, zei ik.
Anyway, de krant is er en wat staat er op de voorpagina? Deze foto. Klik er even op voor je verder leest, bekijk hem goed en druk op backspace (ik had geen zin om het bericht eronder eraf te knippen, lees het gerust, pik je gratis mee).

Daar staan ze: onze toppers. Als de eerste de beste toeristen met een camera in de hand. Zo willen we ze toch niet zien? Als topsporter sta jij in de schijnwerper. Je gaat niet de mensen filmen die jou filmen. Plaatsvervangende schaamte hier in huize Droevee.
Wat je ook niet doet als topsporter is andere topsporters lastig vallen. Federer is het Olympisch dorp al ontvlucht. "Het is echt niet te doen, ongeveer alle atleten willen met mij op de foto of een handtekening. Dit is geen ideale voorbereiding."
Hij heeft het geprobeerd, Roger, maar het was geen doen. Prachtige flamboyante uitspraak in al zijn eenvoud.
Je denkt: ze zijn oud en wijs genoeg, topsporter bovendien, ze weten hoe ze zich waardig moeten gedragen. Maar het zijn maar mensen, zoals de buurvrouw. Of lui van de camping. En daar gaan we de komende weken naar gapen, op 15 kanalen tegelijk.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Precies wat ik ook dacht toen ik die foto zag. Geen gezicht. 't Valt nog mee dat ze niet staan te bellen.
Goed verwoord.

Fred

Unknown zei

Vind ze gemiddeld wat te dik en oud, hoe zo fit? Dit zijn toch niet onze mannen en vrouwen die gaan strijden voor de eer van ons kikkerland? Herken alleen Erica, of moet ik toch vaker TV kijken en eens verder lezen dan de voorpagina van het Parool. Waar zijn die lekkere hockey vrouwen?

Bonny zei

Lekkere hockeyvrouwen? die met die bitjes en die staartjes? die je van elkaar niet kunt onderscheiden?
Wat dan wel? Wielrensters hebben puisten op hun gat, hardloopsters holle ogen, judoka's bloemkooloren, discuswerpsters in het vlees snijdende bhbandjes.
Ik ga goed opletten komende weken en vind wel wat.