vrijdag, augustus 15, 2008

Bonny innoveert weer

Ik ben dan wel niks en ik weet dan wel niks, ik heb wel ideeën. Behoorlijk innovatieve bovendien. Zoals dit:
De NS-kortingskaart moet worden afgeschaft en wel direct. Als je de volle mep betaalt in de trein na 9 uur, ben je een zielepoot, En wie wil er nou een zielepoot zijn? (oké vooruit, je hebt ze, maar die kunnen ook wel op een andere manier aan hun trekken komen.)
Korting krijgen is zo gemakkelijk. Vier mensen kunnen op één kortingskaart reizen, als je alleen bent en geen voordeelurenkaart hebt vraag je aan een student of je zogenaamd mee mag reizen. Scheelt al gauw een tientje. Ik vind het afzetterij (en geen handel!) om mensen het volle pond in rekening te brengen, wanneer het voor anderen die de weg weten zo gemakkelijk is om zonder voordeelurenkaart toch korting te krijgen.

Dinsdag was ik getuige van een schrijnend geval (haak gerust af hier, zou ik ook doen). Tegenover me zat een Chinese vrouw die een kaartje met korting had gekocht. Ze gaf het aan de conducteur; deze verordonneerde haar bijkans om haar voordeelurenkaart uit haar portemonnaie te halen. Ze reikte hem haar beurs aan. De conducteur deinsde terug alsof hij werd aangerand en zei arrogant:
'Nee nee, ik ga niet aan uw spullen zitten, u moet hem er zelf uit halen.'
Ze gehoorzaamde.
'Ha!' riep hij voldaan, 'dat bent u niet zelf hè? Dat is uw man hè?'
De vrouw kromp ineen. Hij liet de kaart in zijn borstzak glijden.
'Dit is fraude mevrouw, en ik ben bevoegd om hier werk van te maken.'
De vrouw die nauwelijks Nederlands kon wees naar zijn borstzak en maakte duidelijk dat ze de kaart terugwilde.
'Ze reist gewoon met mij mee', stelde ik voor. 'Ik heb een kortingskaart, we zitten op hetzelfde traject. Niks aan de hand.'
Als door een adder gebeten keek de conducteur naar mij.
'Ik handel dit wel met mevrouw af. Zíj pleegt fraude.'
Andere mensen bemoeiden zich er ook me, maar meneer was onvermurwbaar. Wat ging hij doen met die voordeelurenkaart wilden we weten. Dat ging ons niets aan.
'Ik mats haar nog. Voor hetzelfde geld had ik haar een boete gegeven van 35 euro en een volle dagkaart in rekening gebracht.'
De Chinese vrouw zag er niet uit alsof ze net gematst was. Ze keek treurig naar de borstzak.
De conducteur verliet de coupé. De vrouw keek wazig voor zich uit. Gegokt en verloren.
'Balen', zei ik.
Ze zei niets terug. Een minuut later waren we in Hoogeveen. Daar stapte ze uit.

Hanteer twee tarieven voor iedereen: een normaal tarief (en noem dat geen kortingstarief, prijzig als het al is) en een hoger spitstarief, dan zijn we van het gelazer af.

Geen opmerkingen: