donderdag, juli 31, 2008

inhaalslag


De energieprijzen gaan hier omhoog omdat de mondiale vraag naar steenkool stijgt, lees ik in het Dagblad van het Noorden (ja, er staat heus wel eens wat in ons suffertje). Dat is de schuld van, je raadt het al, de Chinezen.
China zal onze ondergang worden. Met hun 1,3 miljard willen ze ook dagelijks vlees gaan eten, twee auto's voor de deur hebben en weet ik veel wat voor belangrijke dingen meer. Ze zijn bezig met een inhaalslag, zegt de krant vergoelijkend. Kunnen wij hun verwijten dat ze hetzelfde welvaartsniveau willen bereiken als wij in het Westen, ook al werkt dat niets dan prijsstijgingen en versnelde uitputting van de aarde in de hand?
Ik zeg: zo lang de smog dáár blijft hangen vind ik alles prima.
Wat ik mij afvraag is hoe het zo ver heeft kunnen komen dat ze een inhaalslag moeten maken? Noem een belangrijke ontdekking of uitvinding, in China waren ze ons eeuwen voor.
Boekdrukkunst? Lazer op met je Gutenberg. Pi Chang had dat in de elfde eeuw al voormekaar.
Amerika? in 1421 ontdekt door Zheng He.
Madame Bovary? in 1606 geschreven door Fang Gong Shi.
En net lees ik in de krant dat zelfs ons prototype genie, Leonardo da Vinci, zijn ideeën van de Chinezen heeft gejat.
Wanneer zijn ze op achterstand geraakt?

1 opmerking:

Anoniem zei

Gokje: de culturele revolutie was de nekslag.