dinsdag, september 23, 2008

goede daad gevonden

Ik vind niet zo veel. In ieder geval niet veel geld. Menig zondagmiddag heb ik vroeger met mijn zus over het spoor gelopen omdat de porterfeuilles er voor het oprapen zouden liggen (we hadden getheoretiseerd dat die uit de treinreizigers hun kontzak zouden vallen terwijl ze boven de plee hingen), maar meer dan een verzwikte enkel van het gehobbel over de keien heeft het nooit opgeleverd.
Ik kon dan ook mijn ogen niet geloven toen ik dinsdag een tweeeuromunt zag liggen bij de uitgang van de buurtsuper. Daar buk ik wel voor.
Normaal wemelt het er van de accordeonisten en ander rondhangend volk, nu niemand.
'Toch jammer dat er net nu geen zwerver is', zei ik tegen Kiki.'
Een man met snor keek ons veelbetekenend aan.
'Ben jij een zwerver?' vroeg ik hem monsterend. Hij zag er niet heel fris uit, maar ook niet heel onfris.
'Ja.'
'Bewijs het eens.'
Hij opende zijn plastic zak en toonde een verzameling modderige bierflesjes waarvan hij het statiegeld ging innen. Daarmee had hij de test doorstaan, ik gaf hem de twee euro. Triomfantelijk nam hij het aan. Ik was ook voldaan, ik had niet zomaar een goede daad verricht, ik had iemand blij gemaakt met zijn ellende. Zonder in de buidel te hoeven tasten.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De 'zwerver' heeft die 2 euromunt vast neergelegd om andermans goede daden mogelijk te maken. Eigenlijk een meta-goede daad, als je erover nadenkt.

Anoniem zei

Goed verhaal!!! Ik ga me er ook beter bij voelen!!


Joletta

Anoniem zei

Zwervers, zo'n beetje het enige goede doel waar ik geld aan spendeer. Lekker dichtbij.
Magnifiek Bonny.

Anoniem zei

Gratis een goed gevoel. Prima. Ik gaf eens een zwerver in een gekke bui een 5 euro biljet. Hij reageerde daarop erg agressief en probeerde nog meer geld van mij los te weken. Daar hield ik dus geen goed gevoel van over.